Attendance inschakelen
Met Attendance kun je bijhouden wie er aanwezig was bij welke bijeenkomst. Je kunt zo in een oogopslag zien hoeveel procent van de colleges door een student zijn bijgewoond en welke studenten niet vaak genoeg aanwezig zijn geweest. Voordat je Attendance kunt bijhouden voor je cursus, moet je de tool inschakelen.
Je kunt Attendance (nog) niet gebruiken om een cijfer te berekenen. Een alternatief is om aanwezigheid bij te houden door middel van Grades. Lees daarvoor het artikel Hoe gebruik ik Grades in mijn cursus?
- Klik op Administration in de navbar van je cursus.
- Klik op Course Admin.
- Klik op Tools onder het kopje Administration.
- Klik op het schuifje achter Attendance, zodat er een blauw vinkje verschijnt.
- Ga terug naar Course Home om je wijzigingen door te voeren. Je vindt de optie Attendance nu onder Administration in de navbar.
Attendance Scheme instellen
Je houdt attendance bij in een Register. Voordat je een register kunt aanmaken, moet je een Attendance Scheme instellen. In een scheme bepaal je welke opties je hebt voor het bijhouden van de attendance. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat studenten niet alleen aan- of afwezig kunnen zijn, maar ook dat ze afwezig zijn met goede reden of dat ze eerder het college verlaten hebben.
- Navigeer naar Administration in de navbar van je cursus.
- Klik op Attendance. Je landt op het overzicht van je Attendance Registers.
- Klik op Attendance Schemes (tweede tabblad). Je ziet dat System Scheme het standaard attendance scheme is. NB: je kunt een ander scheme kiezen dan het default scheme door achter het scheme te klikken op Set.
- Klik op New Scheme.
Als je al gebruik maakt van een scheme in een of meer registers, dan zie je achter de naam van het scheme een informatie-icoon. Klik hierop om te zien welke registers gebruik maken van dit scheme.
- Vul de naam van het attendance scheme in.
- Kies voor elke status een afkorting. Dit is wat je invult tijdens het vastleggen van de aanwezigheid.
- Onder Status Full Name vul je in wat de status betekent (bijvoorbeeld aanwezig, afwezig of afwezig met goede reden).
- Onder Assigned % geef je aan voor hoeveel procent deze optie telt.
- Voeg eventueel meer statusopties toe: vul een aantal in en klik op Add Statuses.
- Klik op Save om het attendance scheme op te slaan en op Close om terug te gaan naar het overzicht.
Attendance Register instellen
Om de aanwezigheid van studenten vast te leggen, moet je een Attendance Register aanmaken. Hierin houd je de aanwezigheid bij. Wil je voor meerdere collegereeksen aanwezigheid vastleggen of voor elke groep binnen je cursus apart aanwezigheid bijhouden? Dan kun je hiervoor meerdere registers aanmaken.
- Navigeer naar Administration in de navbar van je cursus.
- Klik op Attendance. Je landt op het overzicht van je Attendance Registers.
- Klik op New Register.
- Vul de naam en beschrijving in.
- Selecteer in het dropdownmenu welk Attendance Scheme wordt gebruikt in dit register.
- Stel onder Cause for Concern in hoeveel procent van de bijeenkomsten de student minimaal aanwezig moet zijn geweest.
- Selecteer onder Visibility of studenten hun genoteerde aanwezigheid mogen inzien.
- Selecteer onder Users of je de aanwezigheid van alle studenten wilt bijhouden (Include all users in the course) of alleen de mensen in een specifieke group (Include all users in the following groups/sections). Als je kiest voor een bepaalde groep, klik dan vervolgens op Add Groups/Sections en kies de groep waarvoor je attendance wilt bijhouden. Op deze manier kun je binnen één cursus meerdere registers bijhouden voor bijvoorbeeld verschillende werkgroepen of begeleiders.
- Onder Sessions stel je in voor welke bijeenkomsten je attendance wilt bijhouden. Vul hiervoor de naam, beschrijving en volgorde van elke bijeenkomst in.
- Voeg eventueel meer bijeenkomsten toe: vul een aantal in en klik op Add Sessions.
- Klik op Save om je register op te slaan.
Wanneer je een scheme hebt gekoppeld aan een register is het niet meer mogelijk om een ander scheme te koppelen als je al gegevens hebt ingevuld in het scheme.
Een Register verwijderen en herstellen
Je kunt een Register verwijderen. Dit doe je als volgt:
- Vink het Register aan dat je wilt verwijderen.
- Klik op More Actions.
- Klik op Delete.
- Klik op Delete om de verwijdering te bevestigen.
Mocht je per ongeluk een Register verwijderd hebben en wil je dit herstellen, dan kun je onderstaande stappen volgen:
- Klik op More Actions.
- Klik op View Deleted Registers.
- Klik op Restore. Het Register komt nu weer in de normale lijst terecht.
Aanwezigheid vastleggen
Je vult de aanwezigheid van deelnemers aan je cursus per bijeenkomst in aan de hand van de symbolen die je in het Attendance Scheme hebt ingesteld.
- Navigeer naar Administration in de navbar van je cursus.
- Klik op Attendance. Je landt op het overzicht van je Attendance Registers.
- Klik op het Register waarin je aanwezigheid wilt vastleggen.
- Onder Sessions zie je de bijeenkomsten waarvoor je attendance kunt invullen. Je ziet na het invullen voor elke bijeenkomst wat de status is van iedere student.
- Onder Totals zie je hoe vaak een student een bepaalde status (aanwezig, afwezig et cetera) heeft gehaald.
- Onder Attendance zie je de score voor elke student. Als een student onder het ingestelde minimumpercentage zit, is de waarde roodgekleurd en staat er een gevarendriehoek bij.
- Klik op het agenda-icoon naast een bijeenkomst om voor die bijeenkomst per student de attendance in te vullen.
- Selecteer voor elke student in het dropdownmenu of de student aanwezig was of niet. Je kunt kiezen voor elke optie die je hebt ingesteld in het Attendance Scheme.
- Je kunt meerdere studenten tegelijkertijd als aan- of afwezig markeren. Vink de studenten in kwestie aan en klik Set Status om de geselecteerde studenten te markeren.
- Klik op het vraagteken naast Attendance Status om een reminder te zien van wat de ingestelde symbolen betekenen.
- Klik op Save om de wijzigingen op te slaan en op Close om terug te keren naar het overzicht.
Aanwezigheid zichtbaar maken
Je kunt de Attendance zichtbaar maken voor de studenten in de cursus.
- Navigeer via de navbar naar Administration en vervolgens Attendance.
- Klik op het uitklapmenu naast de Attendance list die je wilt delen.
- Klik op Make Visible to Users.
Je kunt ook in één keer meerdere lijsten zichtbaar maken voor studenten.
- Vink de Attendance lijsten aan die je wilt delen.
- Klik op More Actions.
- Klik op Make Visible to Users.