Hoe maak ik certificates en hoe voeg ik een certificate toe aan mijn cursus?

Als je al gebruikmaakt van Awards in Brightspace en deze functionaliteit al aan hebt gezet, kun je door naar Certificates maken en/of toevoegen aan je cursus. Wil je eerst meer weten over de Awards functionaliteit? Ga dan naar deze handleiding.

Certificates

Je kunt certificates gebruiken om studenten te belonen voor het behalen van doelen of mijlpalen in je cursus die je niet beoordeelt. Zo kun je certificates bijvoorbeeld gebruiken als een onofficieel bewijs voor het afronden van een bepaald cursusonderdeel. Studenten kunnen een certificate die ze hebben behaald downloaden en uitprinten. Certificates zijn een onderdeel van de Awards functionaliteit in Brightspace.

Voordat je certificates kunt gebruiken, moet je zelf de Awards functionaliteit in je Brightspace cursus aanzetten.

• Navigeer naar Administration in de navbar van je cursus.
  • Klik op Course Admin.
  • Klik vervolgens onder Administration op Tools.
  • Je ziet dat er achter Awards een kruisje staat. Klik op het kruisje om de de functie aan te zetten. Er verschijnt nu een blauw vinkje.
  • Ververs de webpagina. Klik vervolgens in de navbar van je cursus op Administration. Je ziet Awards nu in de lijst staan.

Certificates maken en/of toevoegen aan je cursus

• Navigeer naar Administration in de navbar van je cursus.
  • Klik op Awards. Je landt op het tabblad Classlist Awards, waar je een overzicht ziet van de deelnemers in je cursus en de aan hen toegekende awards en certificates.
  1. Klik op Course Awards (tweede tabblad). Hier staan alle awards en certificates die je al gebruikt in deze cursus.
  2. Klik op Add Award To Course om een nieuwe certificate te maken en/of toe te voegen aan je cursus.
  • Klik op Create om een nieuwe certificate aan te maken. Je navigeert naar de New Award pagina.

In deze handleiding worden alleen de onderdelen die uniek zijn voor certificates besproken. Wil je meer weten over de New Award pagina? Lees dan verder in deze handleiding.

Na het invullen van de overige tekstvelden kun je onderaan een afbeelding kiezen en jouw certificate uploaden.

1. Onder Choose Award Image kies je de afbeelding voor je certificate:
    • Klik op From Existing Library om een afbeelding uit de database te gebruiken.
    • Klik op Upload New Icon om een afbeelding van je computer te gebruiken. Let op: de optimale grootte van een afbeelding is 100x100 pixels.
    • Klik op Create your own image om een nieuwe afbeelding te maken in de Classic Badge Designer.
  2. Onder Choose Certificate Template kun je een standaard certificate template van Brightspace kiezen of zelf een PDF template uploaden die gebruikt zal worden voor jouw certificate. Lees hier hoe je zelf een certificate template aanmaakt.

Tot slot klik je helemaal onderaan de pagina op Save and Close om het certificate op te slaan en terug te keren naar de Course Awards pagina. Je ziet het nieuwe certificate in het overzicht staan.

Het koppelen van een certificate aan een actie of mijlpaal doe je via release conditions. Je kan een certificate ook handmatig aan een student toekennen. Dit werkt op dezelfde manier als hoe je dit zou doen met een award. Lees in deze handleiding hoe dat in z'n werk gaat.

Certificate template aanmaken

In Brightspace zijn een aantal standaard certificate templates beschikbaar. Als deze niet aan jouw behoeftes voldoen, kan je een eigen template creëren.

1. Maak een formulier aan. Het is vanwege functionaliteit en gebruiksgemak aan te raden dit te doen in Adobe Acrobat Pro.
  2. Voeg afbeeldingen, logo's, en statische tekst toe tot je tevreden bent met het resultaat.
  3. Open de Prepare Form tool in Adobe Acrobat Pro.
  4. Voeg tekstvelden toe voor de gegevens waarvan je wilt dat deze op het certificate getoond worden, zoals de voornaam en achternaam van de student, de datum van toekenning en de naam van de cursus. Je kunt dit doen aan de hand van replace strings. Als je gebruikmaakt van replace strings, plaatst Brightspace per student automatisch de juiste gegevens op het certificate zodat je dit niet handmatig hoeft te doen. Kijk voor de lijst met alle beschikbare replace strings op de website van Brightspace.
  5. Zorg dat elk tekstvak als naam de replace string heeft die correspondeert met wat je in dat tekstvak wilt tonen, bijvoorbeeld {FullName} of {CourseName}.
  6. Zorg dat elk tekstvak groot genoeg is om de benodigde tekst te tonen. Het lettertype en de lettergrootte kun je aanpassen door met je rechtmuisknop op het tekstvak te klikken en naar Properties te gaan. Ga vervolgens naar het tabblad Appearance.
  7. Als je tevreden bent met het formulier, sla je het template op. Geef het een toepasselijke naam zodat je het template gemakkelijk terug kunt vinden, bijvoorbeeld 'Certificate template naam_van_jouw_cursus'.

Let op: om plagiaat te voorkomen en auteursrechten te beschermen worden behaalde certificates die een student vanuit Brightspace download automatisch beschermd met een wachtwoord. Dit wachtwoord wordt willekeurig gegenereerd en is voor geen enkele gebruiker zichtbaar. Hierdoor kan het gedownloade certificate niet worden bewerkt. Je hoeft jouw template dus niet zelf met een wachtwoord te beschermen.

Wil je liever direct aan de slag met certificates zonder een eigen template te maken? Er is een standaard Radboud certificate template beschikbaar. Gebruik een PDF bewerkprogramma zoals Adobe Acrobat Pro om dit template naar jouw wensen aan te passen. In Adobe Acrobat Pro doe je dit via de Prepare Form tool. Klik op de onderstaande knop om het template te downloaden.

Certificates verwijderen uit Brightspace

Het verwijderen van een certificate uit Brightspace doe je op dezelfde manier als het verwijderen van een award. Lees in deze handleiding hoe je dit doet.

Previous Article Hoe geef ik feedback met behulp van Audio en/of Video Capture?
Next Article Hoe print ik een rubric?