Hoe coach ik deelnemers?

Zodra er een coachaccount voor jou is aangemaakt in TrainTool, ontvang je een e-mail met instructies om in te loggen in de coachomgeving van TrainTool. Als coach kun je twee verschillende verzoeken ontvangen van studenten:

1. Beoordelingsverzoeken: een beoordelingsverzoek ontvang je wanneer een deelnemer een nul- of eindmeting afrondt. Zo’n verzoek bevat meestal meerdere rollenspellen.
  2. Feedbackverzoeken: een feedbackverzoek ontvang je wanneer een student tijdens het oefenen een rollenspel instuurt voor feedback of wanneer een oefening coachbaar is gemaakt.

Als de student een rollenspel met coaching heeft afgerond, ontvang je binnen 24 uur een e-mail waarmee je direct aan de slag kunt met de beoordeling of het geven van feedback.

• Klik op de link in de e-mail of ga naar ru.traintool.com.
  • Log in bij TrainTool.

Kom je na het inloggen met je e-mailadres en wachtwoord niet direct in de coachomgeving? Dan zie je TrainTool waarschijnlijk vanuit een andere rol en moet je eerst naar de rol van coach switchen. Dit doe je door linksboven in het menu op de knop te drukken die je huidige rol weergeeft (naast het TrainToollogo) en Coach te selecteren.

Beoordelingsverzoeken

1. Klik op het tabblad Beoordelingsverzoeken.
  2. Je ziet een lijst met studenten die een rollenspel hebben afgerond waarvoor een beoordelingsverzoek openstaat.
  3. Klik op Beoordelen. Het rollenspel met beschrijving van de opdracht, de opdrachtvideo en de opname van de desbetreffende student opent.

Bij een nul- of eindmeting zijn het meestal meerdere oefeningen die in één toets zijn opgenomen. Deze zie je allemaal onder elkaar staan.

1. Bekijk de opname.
  2. Vul voor elk rollenspel in ieder geval alle beoordelingscriteria in (met een kruisje of een vinkje).
  3. Licht eventueel je beoordeling toe door aanvullende feedback te geven in het tekstveld Geef feedback.
  4. Klik op Feedback opslaan. Dit doe je voor elk rollenspel apart.
Nadat je de gehele toets hebt beoordeeld, klik je op Beoordeling afronden. Er opent een pop-upscherm. Hier zie je de score van de student en is er ruimte om algemene feedback en een toelichting per competentie te geven. Klik ten slotte op Versturen om de beoordeling te versturen naar de student.

Aan de rechterzijde van het scherm zie je een navigatieblokje waarin je kunt zien hoeveel beoordelingscriteria je al hebt ingevuld, wanneer de toets is afgerond door de deelnemer en wanneer je voor het laatst aan dit verzoek hebt gewerkt.

Feedbackverzoeken

• Klik op het tabblad Feedbackverzoeken
  • Je ziet een lijst met studenten die een rollenspel hebben afgerond waarvoor een feedbackverzoek openstaat.
  • Klik op Geef feedback om de ingestuurde opname van de deelnemer te bekijken en deze van feedback te voorzien.
  1. Bekijk de opname.
  3. Licht je beoordeling toe door aanvullende feedback in te vullen.
  4. Klik op Feedback verzenden. De student ontvangt direct een e-mail met jouw feedback.

Tips voor het geven van feedback:

• Beoordelingscriteria: allereerst is het van belang dat je alle beoordelingscriteria invult. Dit maakt de beoordeling gemakkelijker en eenduidiger, zowel voor jou als coach als voor de student. Jouw feedback is een waardevolle aanvulling hierop.
  • Op tijd beoordelen: probeer ervoor te zorgen dat je de feedback binnen 48 uur verstuurt naar de student. Feedback heeft de grootste impact als het snel bij de student terechtkomt. Dan zit de oefening nog fris in het geheugen en kan de student de tips meteen toepassen bij de volgende oefening.
  • Persoonlijke feedback: maak de feedback persoonlijk; benoem concreet gedrag (vergeet non-verbale communicatie niet) en geef specifieke tips die op deze deelnemer van toepassing zijn.
  • Motiveer je student met complimenten: begin je feedback met een compliment. Elke student doet altijd iets goed (zelfs als iemand niet goed scoort op de beoordelingscriteria) en een positieve insteek draagt bij aan de motivatie van de student.
  • Geef constructieve tips: zorg bij het geven van tips dat je toon opbouwend is. Horen wat je fout hebt gedaan helpt je niet genoeg om het een volgende keer beter te doen. Weten wat het gewenste gedrag is wel. Probeer het gebruik van negatieve woorden zoals slecht en nooit te beperken.

Zie ook het voorbeeld hieronder.

Previous Article Hoe maak ik een rollenspel coachbaar?
Next Article Hoe kunnen studenten peer feedback geven/ontvangen in TrainTool?