Hoe maak ik een meeting aan in Teams Meetings?

Een meeting aanmaken

Teams Meetings is onderdeel van de Microsoft-applicatie Teams en kan worden gebruikt om online colleges te geven. Andere functionaliteiten van Teams worden niet ingezet in het onderwijs. Bestanden zoals documenten, ingeleverde opdrachten en opnames worden in Brightspace opgeslagen en gepubliceerd.

Let op: Teams kan worden gebruikt in de desktop app of browser. Het wordt echter aanbevolen om de desktop app te gebruiken. Indien dit niet mogelijk is, wordt de browser Microsoft Edge geadviseerd. Andere browsers kunnen beperkingen in functionaliteit opleveren.

Hoe je Teams Meetings gebruikt in een onderwijszaal kun je hier lezen.

1. Navigeer naar de kalender in Teams.
  2. Klik rechtsboven op het pijltje naast Nieuwe vergadering.
  3. Klik vervolgens op Klasse.
  1. Voeg een titel toe. Zorg ervoor dat deze titel voor studenten duidelijk maakt waarover het gaat (bijvoorbeeld: Vragenuurtje college 1).
  2. Voeg de vereiste/optionele deelnemers toe. Je kunt collega’s, studenten of gasten toevoegen als deelnemers. Klik hier voor meer informatie over de rollen in een Teams meeting. Als je de link deelt, bijvoorbeeld via Brightspace, dan is het niet nodig om alle studenten individueel toe te voegen.
  3. Vul de datum en tijd van de meeting in.
  4. Geef aan of de meeting in een bepaalde frequentie herhaald moet worden, bijvoorbeeld wekelijks (optioneel). Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld wekelijks op hetzelfde moment een werkgroep geeft en telkens dezelfde breakout rooms wilt gebruiken.
  5. Pas de vergaderopties aan (optioneel). Klik hier voor meer informatie over de vergaderopties. Bij de vergaderopties kun je al vooraf iemand een bepaalde rol toekennen, zoals een co-host. Deze persoon moet wel als deelnemer uitgenodigd zijn voor de vergadering. Je kunt alleen mensen met een RU-account een andere rol toekennen.
  6. Voeg een beschrijving van de meeting toe (optioneel).
  7. Klik bovenin op Opslaan.
  1. Dubbelklik op de Teams meeting in de Agenda in Teams. Klik met je rechtermuisknop op de link Klik hier om deel te nemen aan de vergadering en vervolgens op Kopiëren.

Je kunt nu deze link delen in Brightspace via de kalender of door een content item te maken van het type Link.

Let op: de link werkt ook op andere momenten dan dat de meeting gepland staat. Plak de link op de juiste locatie in Brightspace, zodat de studenten deel kunnen nemen aan de online meeting door op de link te klikken. Als de studenten op de link klikken, komen zij in de lobby terecht waar zij moeten wachten totdat de organisator/mede-organisator hen toegang geeft tot de meeting. Als je wilt dat de studenten niet hoeven te wachten in de lobby, dan kun je dit aanpassen in de vergaderopties (zie Instellingen van een meeting aanpassen).

Een Teams Meeting kan maximaal 10.000 deelnemers hebben, waarvan de eerste 1000 deelnemers de camera kunnen gebruiken.

Instellingen van een meeting aanpassen

Navigeer naar de Agenda in Teams en dubbelklik op de meeting.

1. Klik op de drie puntjes boven in het scherm.
  2. Klik op Vergaderopties. (Het kan zijn dat de knop Vergaderopties niet achter de drie puntjes staat, maar al meteen in beeld is.)

Er wordt nu een nieuw venster geopend. Pas de gewenste opties aan en klik op Opslaan onderaan het scherm.

Een geplande meeting verwijderen

• Navigeer naar de agenda in Teams.
  • Klik met je rechtermuisknop op de meeting die je wilt verwijderen en klik op Annuleren in het menu dat verschijnt.

Let op: de link naar de meeting die in Brightspace is geplaatst zal niet meer werken. Het is dus belangrijk om de link daar te verwijderen.

Next Article Teams Meetings gebruiken op een collegezaal computer